donderdag 6 november 2014

Respect


Ja vandaag is de dag van alle dagen om het eens te gaan hebben over respect denk ik dan maar.

Zoals sommigen onder ons weten, trek ik mij ook dit jaar weer wat aan van de vormselcatechese hier bij ons in Pervijze.  Onlosmakelijk start ik daarmee wederom de discussie of geloven al dan niet nog van deze tijd is en of het niet naïef is, te geloven in een kerk die het niet zo nauw neemt met de rechten van de medemensen, etc etc etc...
Ik ken naderhand alle argumenten en alle redenen waarom ik niet meer naar de kerk zou moeten gaan.  Op welke manier ik mijn kinderen voorlieg door te geloven en ga zo maar door.

Nu vond ik het wel interessant dat er tijdens zo'n "discussie" (ik heb toch altijd ongelijk) daarover het woordje respect viel.  Zo gaf ik aan dat ik het respecteer dat anderen niet geloven en ik het wel zou appreciëren moest er gerespecteerd worden dat ik dat wel doe.  Deze persoon werd nogal kwaad en vond dat respect hoort verdiend te worden.

Kijk, ik trek vaak, of meestal altijd aan het kortste eind van discussies en leg me daar bij neer.  Maar 1 ding wil ik wel ten alle tijde duidelijk stellen en dat is dat respect op geen enkele manier dient verdiend te worden. RESPECT is een BASISHOUDING in het leven.  Je behandelt je medemens zoals jij zou willen behandeld worden, punt andere lijn.  
Vreemden moeten jou niets bewijzen, jou niet dienen als een koning waarop jij ze dan gaat "belonen" met respect.  Ik heb respect voor mijn kinderen en niet enkel als ze braaf zijn, of denken zoals ik denk, ik heb ook respect voor hen als ze kwaad op me zijn of gewoon ronduit de vandaal uithangen.  Grenzen mag ik op een respectvolle manier aanbrengen maar dat hoeft het kind niet eerst te verdienen.  zo ook met alle overtuigingen en weet ik nog wat meer.

Waarom ik het hier schrijf en niet via grote woorden direct terugkaatste in het gezicht van de melder van dit mooie nieuws?

Ach, weet je wel....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten